Week 3: Beklim nooit een vulkaan zonder conditie - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Joyce Wingerden - WaarBenJij.nu Week 3: Beklim nooit een vulkaan zonder conditie - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Joyce Wingerden - WaarBenJij.nu

Week 3: Beklim nooit een vulkaan zonder conditie

Door: Joyce van Wingerden

Blijf op de hoogte en volg Joyce

28 September 2015 | Indonesië, Gianyar

Alweer zo'n mooie week op bali! Elke week merk ik dat ik de kinderen die ik les geef weer een stukje beter leer kennen, waardoor je een steeds betere band met ze ontwikkelt en het lesgeven daardoor steeds makkelijker en leuker wordt :) deze week zijn we op donderdag op een soort van schoolreisje geweest naar een tempel met heilig water en naar een museum. Het klinkt voor Nederlanders misschien saai, maar de Balinese kinderen vonden het super leuk! Zelfs als ze moe waren, of moesten overgeven in de bus ritjes tijdens het schoolreisje; je hoorde ze niet klagen.

De dagen voor het schoolreisje waren rustig; we hebben gewoon les gegeven, zijn een ochtendje naar markten in Ubud geweest en hebben bij de beachclub gechilld. Woensdagavond hebben we gedineerd bij de oprichters van dit centrum (zij wonen in jakarta, maar waren voor een paar dagen op Bali). Deze avond hebben we ook nog Nederlandse les gegeven aan 2 jongens, die graag romantische dingen in het Nederlands wilden leren zoals 'ik hou van je' en 'wil je een keer met me afspreken?'. Door deze onderwerpen met hen te bespreken ontdek je heel veel verschillen tussen de Nederlandse en Balinese cultuur. Zo is het in sommige families verboden om als meisje een relatie te hebben met een arme jongen of met een jongen die uit een lagere kaste komt (net als in India wordt er op Bali gewerkt met het kastenstelsel). Ook mogen meisjes hier geen alcohol drinken en niet gaan stappen. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van verschillen tussen mannen&vrouwen en arm&rijk waar ik me nog steeds over verbaas.

Donderdagnacht (na het schoolreisje) hebben Lize, Marije, Tamara en ik de Batur vulkaan beklommen. Na 4 uurtjes te hebben geslapen stapten we om 2 uur 's nachts in de taxi richting de vulkaan. De beklimming was zwaar, zwaarder dan gedacht.. Ik merkte nu pas wat een jaar niet sporten met je lichaam doet; ik kon het niet aan om de vulkaan op eigen kracht te beklimmen. Gelukkig had ik een persoonlijke Indo die me de berg op hielp :) tijdens de klim vertelde de gids plotseling dat we eigenlijk de moeilijke route aan het klimmen waren in plaats van de makkelijke route.. maar ondanks alles heb ik de top bereikt!! Op de top was het ijskoud en stond er een hele harde wind, maar de prachtige zonsopgang die we daar hebben gezien maakte alles goed. De weg naar beneden was een stuk makkelijker: we konden eerst een soort van naar beneden skiën over zand en het laatste stuk zijn we door bospaadjes naar beneden gerend :)

Zaterdag was wedding day! We kregen allemaal prachtige Balinese outfits aan bestaande uit een sarong en een mooie kanten blouse. De bruid was de nicht van een van de Balinese meisjes waar we hier veel mee om gaan. In de ochtend was de bruiloftsceremonie, wat vooral bestond uit bidden. We werden veel aangekeken door alle aanwezigen en allemaal vrouwtjes zaten steeds aan me en bleven maar zeggen hoe mooi ze me vonden haha! 's Avonds was het feest van de bruiloft. Op het feest traden allerlei lokale artiesten op en iedereen keek hier weer braaf naar. Ondertussen werd er aan alle kanten geprobeerd om mij dansend op het podium te krijgen en werd ik ook nog eens gekoppeld aan de broer van het meisje dat ons had meegenomen hahah! Naarmate de avond vorderde begon ik me steeds minder lekker te voelen dus ben ik met Lize naar huis gegaan. En jahoor, zondag werd ik (weer) wakker met koorts en ook nog keelpijn. Deze dag heb ik weer heel saai de hele dag in bed gelegen om uit te zieken terwijl de rest ging snorkelen :( vandaag (maandag) is mijn koorts gelukkig weg maar de keelpijn is helaas wel erger geworden.. nog maar een dagje rustigaan doen dus en goed uitzieken voor woensdag: mijn verjaardag whoehoee! Veel liefs uit Bali.

  • 28 September 2015 - 17:52

    Giny Van Rossum:

    Ja Joyce. Weer ziek balen..... Rust maar goed uit, dan komen er weer nieuwe avonturen. Giny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Mijn grote avontuur: 7 weken vrijwilligerswerk op Bali (Indonesië) en 4 weken reizen door Indonesië en Thailand!

Actief sinds 28 Aug. 2015
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 5009

Voorgaande reizen:

04 September 2015 - 20 November 2015

Het grote avontuur!

Landen bezocht: