Week 9: Backpacken in Bangkok & Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Joyce Wingerden - WaarBenJij.nu Week 9: Backpacken in Bangkok & Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Joyce Wingerden - WaarBenJij.nu

Week 9: Backpacken in Bangkok & Chiang Mai

Door: Joyce van Wingerden

Blijf op de hoogte en volg Joyce

09 November 2015 | Thailand, Chiang Mai

Afgelopen week was ons eerste echte weekje backpacken, en het was mega gaaf! We kwamen zaterdagavond in het donker aan in Bangkok, waar we de taxi naar het hostel hebben genomen. Dit duurde wel even, want de taxichauffeur kon het hostel niet vinden en sprak geen woord Engels. Uiteindelijk had hij het toch gevonden en zijn we snel wat gaan eten. Twee meisjes die we tegenkwamen vertelden ons dat we naar 'skybar' moesten gaan. Dit is een super sjieke bar op de 64e verdieping van het hotel waar ook de film 'the hangover' is opgenomen. Hier hadden we een mega mooi uitzicht over Bangkok. Na 10 minuten begon het helaas keihard te regenen: het regenseizoen is hier in Thailand blijkbaar wel begonnen... Binnen no time stonden alle straten blank. Na even wachten in de lobby zijn we snel door de regen naar het hostel gerend en zijn we gaan slapen om weer fit te zijn voor de volgende dag!

Zondag hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn we eerst met de bus naar het treinstation geweest om een ticket voor de nachttrein van de volgende dag te kopen. Toen de metro naar de weekendmarkt gepakt. Dit was een supergrote en leuk markt waar we de hele middag rond hebben gelopen en vanalles hebben gekocht. Eenmaal terug in het hostel hebben we een hostel geboekt voor in Chiang Mai en hebben we ons klaargemaakt voor de avond. Deze avond hebben we genoten van onze eerste Thaise curry (en een paar heerlijke cocktails) en zijn toen naar de stapstraat van Bangkok gegaan: 'Khao San Road'. Daar hebben we allemaal leuke mensen ontmoet en een mega gave avond gehad! Heerlijk uitbundig hoe al die Thaise mensen dansen, waar wij dan ook maar gezellig aan meededen! De avond ging tot in de late uurtjes door, waardoor we uiteindelijk pas om half 6 gingen slapen.

De volgende ochtend hadden we vroeg de wekker gezet. Na 4 uur slaap hebben we alle spullen weer in de backpack gestopt en alvast uitgecheckt bij het hostel. Vervolgens zijn we met de watertaxi naar Wat Pho gegaan. Dit is mooie tempel met heeeeeel veel Buddha's. Toen nog naar het Grande Palace, wat ook heel mooi was. Helaas was ik deze dag zo ontzettend moe dat ik de hele dag als een zombie voor me uitstaarde en volop genieten toch wel lastig was. Nadat we onze backpacks hadden opgehaald in het hostel gingen we richting de nachttrein. Hier zaten we toevallig met 4 Nederlandse meisjes in dezelfde coupe die nog toevalliger allemaal naar hetzelfde hostel toe gingen als wij! We hebben deze avond kletsend en met een kaartspelletje doorgebracht. Lize en ik hadden in en trein een stapelbed geboekt, waarvan het onderbed 10x zo comfortabel was dan het bovenbed. Na een bloedstollend potje 'steen papier schaar' was ik de sjaak en moest ik in het halve meter brede bovenbed slapen waarbij ik moeite moest doen om er niet uit te vallen doordat de trein zo hard schudde. Omdat ik zo moe was, heb ik gelukkig toch nog wel lang geslapen.

Eenmaal aangekomen in het hostel hebben we een beetje folders bekeken over wat er allemaal te doen was in Chiang Mai. We werden meteen zo enthousiast van alles dat we maar meteen vanalles op de planning hebben gezet voor de komende 4 dagen. Deze dag zijn we door Chiang Mai heen gelopen en hebben we wat tempels bekeken. Aan het eind van de middag hebben we met de vier Nederlandse meisjes een Thaise kookcursus gedaan, waar ik geleerd heb om 5 verschillende Thaise gerechten te maken (fresh spring rolls, hot&sour seafood stir fried, coconut soup, a red curry with prawn & sticky rice with mango. De cursus was mega leuk en super lekker! Daarna waren we zo vol en moe dat we in het hostel een filmpje zijn gaan kijken en toen zijn gaan slapen.

Woensdag was het tijd om ook de Thaise raft rivier eens uit te proberen! We werden opgehaald en naar de plek gebracht waar we eerst lunch zouden krijgen. Tijdens de lunch ontmoetten we 2 gezellige meiden uit Zweden waarmee we de rest van de middag hebben doorgebracht. Na de lunch was het eindelijk tijd om in de raftboot te stappen met z'n vieren en onze instructeur! We hadden geluk, omdat het de hele avond&nacht geregend had was de rivier heel wild, en dat was nou precies wat we wilden! Soms misschien iets te wild, want bij de boot achter ons was iemand eruit gevallen en licht gewond geraakt door alle rotsen.. Eenmaal terug in het hostel hadden we een meeting over onze activiteit van de volgende dag: de 2daagse hiking tour! We moesten van onze gids vroeg gaan slapen, dus na op straat wat gegeten te hebben met de andere mensen die mee zouden gaan op de hike, zijn we dan ook maar snel ons bed in gekropen.

Donderdag was het zo ver, een van de gaafste dingen die we tot nu toe hebben gedaan: de hiking trip! Om half 7 's ochtends werden we opgehaald om naar een markt te gaan waar we konden ontbijten. Cultuurbarbaren als we zijn, zijn we naar de supermarkt gelopen om gewoon een broodje te halen. Een curry gaat er om 7 uur 's ochtends namelijk echt nog niet in.. Vervolgens reden we door naar het olifantenkamp. Er werd ons verteld dat we bij het allerbeste olifantenkamp waren en dat de olifanten hier super goed behandeld werden. We mochten er ook niet langer dan een minuut op rijden, omdat het anders pijn gaat doen bij de olifant. We hebben ook nog met de olifanten gezwommen. Toch vond ik het wel een beetje zielig voor de olifanten dat ze gedwongen worden om commando's uit te voeren en niet gewoon kunnen doen wat ze willen. Maar het was wel leuk! Na een kwartiertje lopen kwamen we bij een mooie waterval waar we met z'n allen in gingen zwemmen. Toen begon het echte hiking gedeelte: een paar uur lang bergopwaarts lopen door de jungle naar een dorpje in de bergen. Onderweg liet onze gids 'Lan Belly' ons de jungle "ervaren" hahah. Hij haalde een grote spin tevoorschijn die hij over mijn arm en hoofd liet lopen, liet ons allerlei andere gevaarlijke en iets minder gevaarlijke beesten zien, we mochten besjes en bladeren proeven en ruiken en ik heb onderweg zelfs een rode mier van een centimeter groot gegeten die naar citroen smaakte. Na uren door de hitte gelopen te hebben, inclusief een stop in het bergdorpje, kwamen we aan bij ons 'basecamp': een onwijs mooie plek in de jungle naast een waterval met half open bamboo hutjes waar we die avond in geslapen hebben. Hier waren al allemaal locale mensen bezig om ons diner klaar te maken. Vooraf kregen we zelfgemaakte patat en daarna ook nog een heerlijke curry. Ondertussen was het alweer donker en tijd voor kampvuur! Tot in de late uurtjes hebben we ons hier heel goed vermaakt; kletsen, biertjes, live gitaarmuziek en aan het einde nog sterren kijken op de rotsen bij de waterval. Perfecte avond!

Na een heerlijke nacht op een matras wat vergelijkbaar was met de vloer, werd ons een heerlijk ontbijt geserveerd! Daarna met z'n allen zwemmen en douchen in de waterval, precies waar we op dat moment aan toe waren. Toen onze wandelschoenen weer aangetrokken en aan de terugweg begonnen. Na een paar uur kwamen we aan bij weer een heerlijke lunch waarna de volgende activiteit kon beginnen: bamboo rafting! Dit klinkt heel heftig, maar het bestond vooral uit zitten op een bamboo vlot wat vooruit geduwd werd door een lokaal mannetje. Echter was het bij ons nog redelijk heftig; het mannetje op ons vlot was namelijk volgens mij een nieuwe werknemer, want hij liet ons overal tegenaan knallen met het vlot haha. Toen we terug waren hebben we rustig gedoucht en bedacht wat we de dagen erna wilden gaan doen. Dit ging niet heel soepel, want we hadden vanaf toen nog maar heel weinig tijd (2 weken), we wilden nog heel veel gaan doen en de vliegtickets naar het zuiden van Thailand waren ineens 4 keer zo duur dan gedacht. In de avond gingen we stappen met de mensen die ook mee waren geweest op de hike. Helaas gaat alles in Chiang Mai dicht om 12 uur, waardoor we na een paar mislukte pogingen op zoek naar een kroeg die open was, toch maar weer richting het hostel gingen.

Al met al een week waarin we super veel gedaan hebben en hele leuke mensen hebben ontmoet! I love travelling :)

• 09 November 2015 - 20:52

Angela Buijs:

Hoi Joyce.
    Wow, wat een super mooie en spannende dingen maak jij daar mee. Ik heb of Facebook al hele mooie foto's gezien. Op de rug van de olifant, en de spin op je hoofd. Ervaringen die je voor de rest van je leven niet meer vergeet. Geniet er nog maar lekker van. Voor je het weet ben je weer terug in het regenachtige Nederland.
    Groetjes uit Wagenberg van je tante Angela