Week 5: Surfingggg - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Joyce Wingerden - WaarBenJij.nu Week 5: Surfingggg - Reisverslag uit Gianyar, Indonesië van Joyce Wingerden - WaarBenJij.nu

Week 5: Surfingggg

Door: Joyce van Wingerden

Blijf op de hoogte en volg Joyce

12 Oktober 2015 | Indonesië, Gianyar

Alweer een week voorbij... en weer een hele leuke! Sinds deze week zijn er allemaal nieuwe kinderen op het project. De laatste weken kwamen er steeds maar weinig kinderen naar de lessen omdat veel kinderen het hier veel te druk hebben met hun gewone school (ze gaan namelijk 6 hele dagen in de week naar school en hebben daarnaast ook nog heel veel huiswerk). Omdat er een grote wachtlijst was voor Slukat Learning Center, heeft het bestuur besloten nieuwe leerlingen 'aan te nemen'. Wat voor ons betekende: nieuwe en veel grotere klassen! Aan de ene kant heel leuk, omdat je nu veel meer leuke spellen kan doen tijdens de lessen. Maar aan de andere kant is het jammer dat ik veel van de klassen die ik hiervoor les gaf, nu geen les meer geef.. Na die 4 weken lesgeven aan deze klassen heb ik toch wel een goede band met de kinderen opgebouwd, waardoor het jammer is dat ik ze nu geen les meer mag geven. Verder is het lastig dat de nieuwe kinderen bijna allemaal nog geen woord Engels spreken, waardoor het soms moeilijk is om ze dingen uit te leggen. Gelukkig komen we ver met ons Indonesische woordenboek en veel aanwijzen en uitbeelden. Maar over all zijn de nieuwe klassen heel erg leuk en word ik nog steeds elke dag heel erg blij van het lesgeven!

Nu even over de rest van de week :) Woensdag zijn we op de scooter naar een grote markt in de buurt gereden, waar we allerlei leuke dingen hebben gekocht. Donderdag beseften Lize en ik ineens dat we eigenlijk nog maar heel weinig dagen hier hebben en we nog heeeel veel willen doen in Bali. Dus in plaats van de ochtend relaxen die we hadden gepland, zijn we naar de olifantengrotten gescooterd.

Donderdagavond was het weer tijd om een weekend weg te gaan! :) Lize, Kiona (een andere vrijwilliger) en ik mochten voor een nachtje mee naar de villa van één van de vrienden van Tomy (onze lokale vriend), waar we met al zijn vrienden hebben gegeten, gechilld en biertjes hebben gedronken. De villa had ook een zwembad waarin we die avond de meest gekke spelletjes hebben gedaan hahah! Vrijdagochtend namen Tomy en zijn vrienden ons mee naar een super mooi geheim strand, waar we alleen konden komen door eerst met de scooter off-road te gaan en vervolgens super veel trappen naar beneden te lopen. Het strand was echt onwijs mooi! We hebben hier weer lekker gechilld in de zee en kaartspelletjes gespeeld: heerlijk!

Aan het eind van de middag gingen Lize en ik door op de scooter naar Canggu, een plek die bekend staat als een goede 'surf spot'. De weg er naartoe was echt een drama. We hebben alleen maar in de file gestaan, we wisten de weg niet waardoor we bij elke splitsing de weg moesten vragen, we werden continu afgesneden door scooters en automobilisten en het begon ook nog eens te regenen. Na 2,5 uur kwamen we eindelijk aan in Canggu (wat normaal 1 uur hoort te duren). We waren doodop door de heftige scooter rit dus zijn na het diner snel gaan slapen, want de volgende dag moesten we weer fit zijn voor het surfen! Omdat we in Kuta al een keer surfles hadden gehad en dat toen heel goed ging, dachten we dat we het nu wel zonder surfleraar konden. Nou, niet dus hahah. De gefaalde surfsessie hebben we daarna weer helemaal goed gemaakt met cocktails tijdens zonsondergang, een heerlijk diner en daarna nog een paar drankjes met een jongen die we in het restaurant hadden ontmoet. Zondag was onze revanche op het surfboard. We besloten 1 board te huren zodat we elkaar om de beurt konden helpen met het surfen. Dit ging gelukkig super, dus we waren weer helemaal blij! We kwamen deze dag toevallig 2 oud vrijwilligers van het project tegen, waarmee we naar de Tanah Lot tempel zijn geweest en mee hebben gedineerd. Helaas had Lize dit hele weekend last van buikgriep, dus hebben we het deze avond verder rustig gehouden.

Al met al weer een super gave week! Komende week staan er weer super gave activiteiten op de planning, waar ik ook weer heel erg naar uit kijk! Hoe is het met jullie allemaal in Nederland? Veel liefs, Joyce.

• 12 Oktober 2015 - 20:04

Giny:

Geniet zoveel mogelijk, maar zorg je ook voor Lize?

• 13 Oktober 2015 - 08:27

Joyce Van Wingerden:

Natuurlijk zorg ik goed voor Lize!

• 19 Oktober 2015 - 14:34

Annette:

Wat heb jij al veel beleefd, zeg! Leuk om te lezen allemaal. Hier in Made alles goed. Je 2 oudste nichtjes (van de Van Vlieten-kant althans) hebben nu toetsweek, maar volgende week allemaal lekker vakantie! Geniet nog van je laatste week daar!

xxx Annette